برخی از محققان قائل به همعرض بودن قرآن و سنت در حجیت بوده و سنت را در حالی که میتواند از قرآن کمک بگیرد در بخشی از اینکه قرآن درآن ساکت است، دارای استقلال میدانند، این نظریه برخلاف دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردش آیت الله جوادی آملی است، که حجیت سنت را بر خواسته از قرآن و در طول آن میدانند، در این مقاله با روش تحلیلی، درصدد نقد دیدگاه اول برآمده و دلائلی از قبیل: قرآن آبشخور همه معارف سنت نه بخشی از آن، حجیت سنت وامدار آیات قرآن، قرآن معیار سنجش روایات، ترجیح ما وافق القرآن در تعارض روایات، ارائه شده است، دست آورد تحقیق حاکی از آن است که ادله قائلان به حجیت استقلالی سنت مثل، منبع بودن وحی برای سنت و دلیل عقلی بر حجیت سنت و نوگستر بودن آن، و عرضه روایات به سنت، نه تنها تمام نیست، بلکه برخی از آن به صورت غیرمستقیم حجیت سنت را در طول حجیت قرآن میداند و نه عرض آن.
Jabraili Jolodar R, Hosseini S Q, Jabraili Jolodar A. A Critique of the Theory of the Independence of the Authority of Sunnah Based on the Viewpoints of Allameh Tabatabaei and Ayatollah Javadi Amoli. 3 2020; 13 (26) :29-49 URL: http://pnmag.ir/article-1-980-fa.html
جبرئیلی جلودار رقیه، حسینی سیدقاسم، جبرئیلی جلودار عبدالله. نقدی بر نظریه استقلالی بودن حجیت سنت با تکیهگاه بر دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1399; 13 (26) :29-49