Pazhouheshname Quran va Hadith
پژوهشنامه قرآن و حدیث
3
Literature & Humanities
http://pnmag.ir
1
admin
2008-0417
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
12
24
online
1
fulltext
fa
مفهومشناسی حماقت در نهجالبلاغه
An Evaluation of the Concept of ‘Stupidity’ in “Nahj al-Balagheh”
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<em><span dir="RTL"><span style="font-family:arial;"><span style="font-size:10.0pt;">حماقت از جمله موضوعاتی است که در حوزه ناهنجاری­های رفتاری قرار دارد و روان­شناسان، آن­را مورد بحث و بررسی قرار می­دهند. امام علی(ع) که در اصلاح ناهنجای­های رفتاری اهتمام خاصی داشته، در موارد متعددی از نهج­البلاغه به مقو</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:yknazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">لۀ</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:arial;"><span style="font-size:10.0pt;"> حماقت پرداخته­است. پژوهش پیش رو در پی آن است تا مؤلفه­های حماقت از دیدگاه نهجالبلاغه را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق به­صورت توصیفی، تحلیلی و کتابخانه­ای می­باشد. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی(ع) پنهان بودن زیر زبان، عجله و سستی و یک جانبه­نگری، از نشانه­­­های حماقت می­باشد که به­واسطه آن­ها، می­توان به حماقت افراد پی­برد. از دیدگاه امام علی (ع)، حماقت دارای آسیب­هایی می­باشد که عبارت­اند از عدم تشخیص سود و زیان و فقر که هم شامل مصادیق مادی و هم معنوی میگردد. امام راهکارهایی نیز برای در امان ماندن و پیشگیری از آسیب­های حماقت برمی­شمرد که عبارت­اند از دوری و سکوت، که هر یک از آنان تابع شرایط و موقعیت خود می­باشد؛ در دوری از احمق که نمود بارز آن در دوستی با احمق و مشاوره گرفتن از او است، امام نهی شدیدی از آن می­نماید. سکوت نیز به عنوان یک راهکار، در مواقعی میباشد که امکان دوری از او وجود ندارد. در خصوص جنبه­های درمانی حماقت نیز باید یادآور شد که هرچند در کلام موجود از امام علی(ع) به­صراحت درمانی برای حماقت ذکر نشده ­است، ولی با تدبر در همنشین­های حماقت در گفتار امام علی و کاربرد متعدد تعقل با حماقت، به­دست می­آید که درمان حماقت از دیدگاه امام علی)، استفاده از عقل می­باشد. </span></span></span></em>
‘Stupidity’ is one of the topics in the field of behavioral abnormalities discussed by psychologists. Imam Ali (a.s.), who has made special efforts to correct behavioral abnormalities, has dealt with ‘stupidity’ in numerous cases in “Nahj al-Balagheh”. The present study seeks to examine the components of ‘stupidity’ from the perspective of “Nahj al-Balagheh”. It was carried out using the descriptive, analytic method and library study. The findings reveal that, from the viewpoint of Imam Ali (a.s), haste, laxity and unilateralism are signs of ‘stupidity’, and they can be used to spot people's stupidity. Imam Ali (a.s.) believes ‘stupidity’ causes some damages which include inability to recognize benefits, losses and poverty, including both material and spiritual instances. Imam Ali (a.s.) further holds ‘avoidance’ and ‘silence’, either of which is subject to its own circumstances and conditions, are the two strategies which can be used to evade and prevent the harms of stupidity. Imam (a.s.) strongly recommends avoiding stupid people, the opposite of which is making friends with them and receiving advice from them. ‘Silence’ is another solution which can be utilized when it is impossible to avoid stupid people. Regarding the therapeutic aspects of ‘stupidity’, it should be noted that although there is no explicit cure for ‘stupidity’ in the words of Imam Ali (a.s.), giving due consideration to the words collocating with ‘stupidity’ in Imam Ali's language reveals that ‘stupidity’ can be cured by making use of wisdom.
امام علی(ع), نهج البلاغه, حماقت, احمق, عقل, ضرر و زیان
Imam Ali (a.s.), “Nahj al-Balagheh”, stupidity, stupid, wisdom, loss.
107
126
http://pnmag.ir/browse.php?a_code=A-10-2-67&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Faramarzi
جواد
فرامرزی
faramarzi@quran.ac.ir
10031947532846001677
10031947532846001677
Yes