پژوهش در طرح فکری ابن بادیس روشن میسازد که وی اندیشه و دیدگاه خویش را تا حد امکان به قرآن و سنت نبوی مستند میکرده است. او ضمن باور به ناتوانی عقل در درک کنه امور غیبی، شروطی منطقی برای نظر صحیح عقلی برمیشمارد. بهطور کلی، ابن بادیس به تفسیر قرآن اهتمام ویژهای داشته و مسائل تربیتی، اصلاحی و فرهنگی را در این قالب بیان کرده است؛ حتی در جریان سیطره استعمار فرانسه بر الجزائر، برای مبارزه با تسلط استعمارگران و برانگیختن هویت اسلامی ـ عربی الجزائریها، عقیدهشان را بر اساس این دو نص، پابرجا میساخت. از اینرو روش روشنگرانۀ وی در تفسیر آیات، ابتدا بر اساس قرآن و سنت نبوی است و در ادامه در صورت نبود شاهد از این دو، به احادیث صحابه و تابعان روی آورده است. در مراحل بعد نیز معنا را به کمک لغت و ریشۀ کلمه یا با بهرهگیری از تناسبت میان آیات و یا با تکیه بر سبب نزول، استفاده از سیاق آیات و اشعار و ادبیات عرب و غیره روشن میساخته است. بهطور کلی وی در «تفسیر مجالس التذکیر من کلام الحکیم الخبیر» گرایشی اجتماعی دارد. در پژوهش حاضر به شیوۀ تحلیل محتوا، روش تفسیری ابن بادیس با تبیین هریک از موارد فوق بررسی میشود.
Mir-Ahmadi A, Hosseini S Z. The Methodology of ‘Majalis al-Tazkir min Kalam al-Hakim al-Khabir’ Commentary. 3 2020; 13 (25) :319-345 URL: http://pnmag.ir/article-1-959-fa.html
میراحمدی عبدالله، حسینی سیده زینب. روششناسی تفسیر مجالسالتذکیر من کلام الحکیم الخبیر. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1398; 13 (25) :319-345