[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه و مقالات::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
برای داوران::
اسامی داوران ۱۴۰۰ به بعد::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پذیرفته بهار و تابستان ۱۴۰۵::
پذیرفته پاییز و زمستان ۱۴۰۵::
نمایه ها::
پیوندها::
انتشار آنلاین مقالات پذیرفته::
گواهی رتبه علمی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 19، شماره 37 - ( پاییز و زمستان 1404 ) ::
جلد 19 شماره 37 صفحات 239-217 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاندیشی در مبانی تفسیر علمی قرآن با رویکرد میان‌رشته‌ای
فرحناز خوش زبان ، مجید معارف1 ، مژگان سرشار
چکیده:   (63 مشاهده)
تفسیر علمی قرآن به‌عنوان یکی از رویکردهای معاصر در مطالعات قرآنی، همواره محل مناقشه بوده است. این رویکرد بر آن است که قرآن در کنار رسالت هدایت‌گری، اشاراتی به نظم علمی و پدیده‌های طبیعی دارد که می‌توان آن‌ها را با بهره‌گیری از علوم تجربی و انسانی بازخوانی کرد. با این حال، اختلاف دیدگاه میان رهیافت حداکثری و حداقلی در تفسیر علمی نشان می‌دهد که مبانی معرفتی و روش‌شناختی این حوزه نیازمند بازاندیشی است؛ زیرا از یک‌سو رهیافت حداکثری قرآن را جامع معارف علمی و دینی می‌داند و از سوی دیگر رهیافت حداقلی آن را محدود به هدایت و نشانه‌شناسی آفاقی و انفسی می‌فهمد. هدف پژوهش حاضر تحلیل این دو دیدگاه، نقد آسیب‌های معرفتی و روشی تفسیر علمی و ارائه الگویی متوازن بر پایه رهیافت میان‌رشته‌ای است. روش تحقیق به شیوه تحلیلی ـ انتقادی و بر مبنای مطالعه کتابخانه‌ای سامان یافته و در تعامل میان دانش‌های تفسیری و معرفت‌شناسی دینی پیش رفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تفسیر علمی در صورت اتکاء به مبانی میان‌رشته‌ای و پرهیز از تحمیل نظریه‌های علمی ناپایدار، می‌تواند به تعمیق فهم وحیانی و بازتعریف نسبت دین و علم یاری رساند. نتیجه پژوهش تأکید بر ضرورت بازاندیشی در مبانی این رویکرد است تا زمینه ارائه تفسیری روشمند و پایدارتر از قرآن در مواجهه با تحولات معرفتی معاصر فراهم آید؛ تفسیری که بر جامعیت هدایت‌گرانه قرآن، اعتبار مشروط دانش تجربی و تقدم مرجعیت وحی بر نظریات علمی استوار بوده و در سه سطح هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی سامان یابد.
واژه‌های کلیدی: تفسیر، تفسیر علمی قرآن، رهیافت میان‌رشته‌ای، روش‌شناسی، مبانی معرفت‌شناختی.
متن کامل [PDF 413 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/8/30 | پذیرش: 1404/8/30 | انتشار: 1404/8/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshzaban F, Maaref M, Sarshar M. Rethinking the Theoretical Foundations of the Scientific Interpretation of the Qur’an through an Interdisciplinary Approach. 3 2025; 19 (37) :217-239
URL: http://pnmag.ir/article-1-2207-fa.html

خوش زبان فرحناز، معارف مجید، سرشار مژگان. بازاندیشی در مبانی تفسیر علمی قرآن با رویکرد میان‌رشته‌ای. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1404; 19 (37) :217-239

URL: http://pnmag.ir/article-1-2207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 37 - ( پاییز و زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش نامه قرآن و حدیث pazhouhesh name-ye quran va hadith
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4731