برخی از جوامع دینی، به رغم ادعای دینداری، با وجود پیشرفتهای علمی و اقتصادی، در ورطه سقوط و تباهی افتادهاند؛ زیرا، پیشرفتهای علمی و اقتصادی به تنهایی، ضامن حفظ یک جامعه و تمدن آن نیست؛ بلکه، آنچه ضمانت حفظ جامعه و تمدن آن را به عهده دارد، داشتن تحول رو به جلو است. قرآن کریم، در مسیر تحقّق تحول رو به جلو، پایبندی بر موازین دینی و شریعت را، در کنار پیشرفتهای گوناگون و همهجانبه، از ارکان اصلی حفظ جامعه میداند و در این راستا، جوامعی را برمیشمارد که بهرغم پیشرفتهای متعدد، دچار تزلزل و سقوط گشتند. نمونهای از جوامعی که دچار آسیب کفرِ پس از ایمان شده، جامعه یهود است که به رغم ادعای ایمان به خدا و نبوت موسی(ع)، در مسیر پایبندی بر موازین دینی، دچار لغزش شد، تا جایی که انبیای الهی را کشته و در برابر پیامبر اسلام(ص) نیز ایستاد. این پژوهش، ابتدا آسیبهای گریبانگیر جامعه یهود، که مانع از تحوّل رو به جلو شده و به رغم پیشرفتهای اقتصادی، منجر به سقوط و تزلزل این جامعه گشته را، مورد بررسی قرار داده؛ سپس به مدد تحلیل مؤلفههای بافت اجتماعی و ذهنی، علت عدم توانمندی این جامعه را، در پایبندی بر موازین دینی، تبیین نموده است. رهیافتها حاکی از آن است که، دو آسیب «دنیاطلبی و قومیت گرایی»، پایبندی حاکمان، علما و آحاد جامعه یهود را، در اجرای برخی از موازین دینی و توحیدی، به ویژه تصدیق نبوت خاتم(ص)، به چالش کشانده است. در نتیجه این آسیبها، جامعه یهود، از ارزشها و آرمانهای توحیدی و هویت اصیل دینی خود، فاصله گرفته و از تحوّل رو به جلو بازمانده و به ناهنجاریهای رفتاری از قبیل: حسادت، نفاق، توطئه، کتمان و تحریف حقیقت، کفر و ایستادگی در برابر حق، مبتلا و به سقوط معنوی و مرگ تمدنی دچار گردیده است.
Radi Meybodi Z, Parcham A. The Pathology of the Reactionism and Instability of Religious Communities from the Perspective of the Quran with a Focus on Social and Mental Contexts (Case Study: Judaism in Early Islam). 3 2020; 14 (27) :59-89 URL: http://pnmag.ir/article-1-1127-fa.html
رادی میبدی زهرا، پرچم اعظم. آسیبشناسی ارتجاع و تزلزل جوامع دینی از منظر قرآن با تکیه بر بافت اجتماعی و ذهنی (مورد مطالعه: یهود صدر اسلام). پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1399; 14 (27) :59-89