نُه روایت در بحارالانوار به مجازات و سوزاندن شیخین به دست قائم اشاره دارد. مساله این پژوهش تاریخگذاری و ریشهیابی فرقهشناختی این روایات و نیز تطورسنجی آنهاست. بررسی منابع روایی فرق شیعی یعنی زیدیه، اسماعیلیه، نصیریه و دوازده امامی نشان میدهد که ریشه این گفتمان به حلقههای غالیان قرن دوم به بعد میرسد و شرح و تفصیل آن توسط خصیبی پیشوای نصیریان صورت گرفته است. افکار غالیانه، جریان شعوبیگری و عربستیزی در شکلگیری و فربهشدن این گفتمان نقش بسزایی داشته و اصل تبّری از اصول کلامی امامی سبب راه یافتن این روایات به برخی منابع امامی شده است. در آثار متقدم امامیه این مجازات در قالب عباراتی موجز و مشابه فقط در انتهای دو روایت کمالالدین دیده میشود که تقطیع و تلخیصی است از آنچه پیشتر در میان غلات رواج داشته است. در إسناد هر دو روایاتِ صدوق نام متهمان به غلو به چشم میخورد. دلائلالامامه - کتابی غالیانه و مجهولالمولف- نیز روایاتی در این موضوع دارد که متأثر از الهدایهالکبری است. بحارالانوار با تکرار چندباره روایات غلات و امامیه بسامد روایت را بالابرده است. تکرار این روایات در منابع اخباریان قرن یازده و بعد از آن این موضوع را در منظومه فکری امامیه برجسته کرده، حالآنکه ریشه این روایات به غلات و نصیریها میرسد. این تحقیق با روش تحلیل محتوا با طی کردن گامهایی چون جمعآوری دادهها، مقولهیابی و کدگذاری روایات، مقایسه کمّی و کیفی آنها و بررسی إسناد-متن روایات نتایج خود را ارائه داده است.
Pakravan M, Valavi A, Nilsaz N. Sectological and Evolutionary Roots of Shaykhayn Punishment Narratives after Their Reappearance in Shiite Narrative Texts. 3 2023; 16 (31) :29-62 URL: http://pnmag.ir/article-1-1592-fa.html
پاکروان مهدیه، ولوی علیمحمد، نیلساز نصرت. ریشهیابی فرقهشناختی و تطورسنجی روایات مجازات شیخین پس از ظهور در متون روایی شیعی. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1401; 16 (31) :29-62