رابطه عقلانیت وعبودیت از منظر علامه طباطبایی
|
عزیزالله افشار کرمانی |
|
|
چکیده: (8184 مشاهده) |
عبودیّت گوهر اساسی دین است و همه معارف و احکام دینی برای تحقّق عبودیت خدای سبحان است و غایت خلقت نیز چیزی جز عبودیت نیست . از طرف دیگر قوام وجود آدمی به عقل اوست و مخاطب خداوند و عامل اجرای اوامر و نواهی عقل است ، بنابراین تحقّق عبودیت جز با واسطه عقل امکان ندارد . اما همانگونه که علم و ادراک در عالم هستی دارای درجات و مراتب است عبادت نیز دارای درجات و مراتب است . عبودیت تکوینی یا عبادت بالاضطرار همه عالم موجودات را شامل می شود و عبادت بالاختیار مختص موجودات خودآگاه است و مراتب ادراک با مراتب عبودیت تلازم دارد . و همانگونه که مرتبه ای ازعبودیت فعلیت دارد و باید مراتب دیگری از آن را به فعلیت رساند مرتبه ای از عقلانیت نیز در آدمی بالفعل است و باید مراتب کاملتر آن را کسب کرد. |
|
واژههای کلیدی: عقلانیت، عبودیت، توحید، ربوبیّت، علامه طباطبایی |
|
متن کامل [PDF 128 kb]
(1731 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/6/4 | پذیرش: 1394/6/4 | انتشار: 1394/6/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|