مبانی و اصول آموزههای اعتقادی به اعتباری سه قسماند: اول؛ دلیلی که همه مقدمات آن عقلی است، اگر همه مقدمات دلیل عقلی یقینی باشد نتیجه حاصل از آنها نیز بهطور قهری یقینی خواهد بود. دوم؛ دلیلی که همه مقدمات آن نقلی است. فرض نقلی بودن همه مقدمات دلیل براساس تلقی مشهور ناممکن می نماید. سوم؛ دلیلی که مقدمات آن ترکیبی از عقل و نقل است. بسیاری از ادله باب اعتقادات از قبیل قسم سوماند آیا ادله نقلی حدیثی مفید یقیناند یا نه؟ پاسخهای ارائه شده برای این سوال مختلف و گوناگون است. نظریه غالب این است که دستیابی به یقین اعتقادی از طریق احادیث و ادله نقلی فرقی با راه عقل و کشفیات عقلانی ندارد لیکن در کیفیت تبیین این قاعده و شرایط آن نظرات مختلف است، مقتضای تحقیق متکلمان متمایل به نصوص دینی این است که ادله نقلیه در مواردی مفید یقیناند، بهخصوص در حالتیکه نقل توأم با شواهد قطعی و یقینی باشد یا نقل متواتری در بین باشد که احتمالات منافی با آن را منتفی سازد. با بررسی به عمل آمده مقاله بر این نظریه تأکید دارد که اصولاً تبار و سنخ علم اعتقادی حاصل از نقل و حدیث را نباید منحصر به چارچوبهای کلامی و فلسفی مصطلح بدانیم، زیرا وسعت معارف حدیثی و مفاهیمی که در اختیار انسان قرار میدهند بسیار فراتر از ضوابط تدوین شده بشری است.
Hoseini S A R, Malihi S M. Approaches to Obtaining Belief Knowledge Through Hadith. 3 2023; 16 (32) :127-148 URL: http://pnmag.ir/article-1-1747-fa.html
حسینی سیدعبدالرحیم، ملیحی سیدمصطفی. رویکردها به حصول علم اعتقادی از طریق حدیث. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1402; 16 (32) :127-148