در قرآن کریم و عهدین، واژههایی نزدیک به هم وجود دارد. یکی از این واژهها امت وسط در قرآن کریم است که در عهدین با عنوان قوم برگزیده یاد شده است. جایگاه امت وسط در قرآن کریم و قوم برگزیده در عهدین، مسئلۀ اصلی این مقاله است. وجوه اشتراک و افتراق بین این دو واژه در این مقاله بررسی شده است. مطالعۀ انجامشده نشان میدهد که امت وسط در قرآن و روایات اسلامی و قوم برگزیده در عهدین، خاستگاه و کاربردهای مشترکی دارند، ازجمله اینکه در هر دو مورد، برتری و میانهروی مطرح میشود؛ اما در عینحال، حوزۀ کاربرد قوم وسط بهمراتب بیشتر از قوم برگزیده است؛ به علت آنکه در قرآن کریم، در آیۀ 143 سورۀ بقره به امتیاز امت اسلامی بر سایر امتها تصریح شده و کلمۀ «شاهداً» در این آیه بهمعنای ناظر و نمونه و گواهبودن است و شهادت امت اسلامی یعنی الگوشدن همهجانبۀ امت وسط بدون افراط و تفریط، درحالیکه کلمۀ قوم برگزیده در قرآن به برتریدادن بهوسیلۀ نازلکردن نعمتهای دنیوی و ارسال رسل معنی شده و قوم برگزیده یا نظریۀ برگزیدگی در قوم یهود، ایدهای اساسی در تاریخ تفکر یهود است. ایدۀ برگزیدگی در بخشهای متون مقدس کتاب یهود شرح و بسط یافته و دچار توسع و تطور معنایی شده است؛ زیرا برگزیدگی زمانی بر انسانی یهودی تطبیق دارد که بعد از آنکه خدا وظیفهای برایش مقرر کرد، او در انجام وظایف کوشا باشد.
Parhizkar Z, Hemami A, Adli M R. Comparing the Two Concepts of the Middle Ummah and the Chosen People Based on the Holy Qur’an and the Two Testaments. 3 2024; 17 (34) :229-254 URL: http://pnmag.ir/article-1-1980-fa.html
پرهیزکار زینب، همامی عباس، عدلی محمدرضا. مقایسۀ دو مفهوم امت وسط و قوم برگزیده بر مبنای قرآن کریم و عهدین. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1403; 17 (34) :229-254