گاه شهرت تفسیری مانع بازخوانی آیات است. آیات 32و 33 احزاب همواره مورد اتفاق تفسیری بوده و آنرا در خطاب به امهاتالمؤمنین و توصیه به حجاب، عفاف و حبس آنان در منزل تفسیر نمودهاند. بهنظر میرسد این تفسیر در وجوهی، باشأن رسالتی پیامبر، شواهد تاریخی، سیاق و فضای سیاسی سوره در تعارض است. برونرفت واکاوی نقادانه این آیات با بررسی واژگان کلیدی آن، نشان داد که میتوان در تفسیر آیات، احتمال داد که این آیات از محتوائی سیاسی برخوردار هستند و نمیتوان آنرا صرفاً در حد توصیهایی به حیا و عفتورزی امهاتالمؤمنین تقلیل داد. بر اساس این احتمال و درنگ، فراز «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» درمعنای خوارننمودن، اطاعت نکردن و تأثیر نپذیرفتن از منافقان بوده و مراد از «قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ» نیز آرامش برقرار کردن و خاموش نمودن آتش فتنه در خانه است. شواهد تاریخی حکایت از ورود این تفسیر به منابع تفسیری از قرون اولیه باهدف مستور ماندن نفوذ جریان نفاق در خانههای زنان پیامبر، و کمرنگ نمودن خطاهای امهاتالمؤمنین و در پی آن سرزنشهای متعدد قرآن دارد.
Narimani Z. Re-Reading the Interpretation of Verses 32 and 33 of Surah Aḥzāb with a Critical Approach. 3 2024; 17 (33) :133-156 URL: http://pnmag.ir/article-1-1845-fa.html
نریمانی زهره. بازخوانی تفسیر آیات 32 و33 احزاب با رویکرد انتقادی. پژوهشنامه قرآن و حدیث. 1402; 17 (33) :133-156